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Adean van Dyk 04/03/12
Hallo Mnr. Perceval.
Ek is Afrikaanse studente aan die universiteit van Stellenbosch, Suid-Afrika. Dit is met toeval dat ek gesien het dat u 'n vertoning van J.M. Coetzee se "Disgrace" as toneelstuk (In Ongenade) aanbied.
Ek wil graag navraag doen oor wie die dramateks geskryf het en of ek dit erens kan aankoop.
U hulp sal baie waardeer word.

Met dank,
Adean van Dyk, Suid-Afrika
adeanvandyk@gmail.com

guido lauwaert 05/12/11
recensie geschreven, beste Luc, staat al online bij Knack en TA heeft het al op zijn website gezet. Nogmaals gefeleciteerd. maandag 5 december 2 uur nm - gl

Lutz Schwarz 29/11/11
Sehr geehrter Herr Perceval, ich habe Ihre Inszenierungen von Schlachten , Othello,Molière und anderes gesehen und liebe Ihre Arbeit. Ich bin selbst Regisseur und weiß um die Mühen.
Beste Grüße, Lutz Schwarz

Sophia Carr-Gomm 01/02/11
Hi.
I am training as an actor at The Royal Scottish Academy of Music and Drama and I was given your name by a Theatre director here named Graham Mclaren. He asked me to research you and give a presentation to my classmates. I just want to say that I am so glad that I have discovered you! Your work looks amazing, I hope you will come to Scotland/England soon!
All the Best,
Sophia

Orshe 03/11/10
Love his work so much.
Thanks for making the theatre happen.

johan versele 28/10/10
dag Mr. Perceval,
wie vertolkte destijds de rol van Dr. Dorn in de Meeuw, met o.a. els dottermans als Nina aub?

dank!
ps : ik speel binnen enkele maanden Dr. Dorn bij Theater Vonk in Antwerpen.
hartelijke groet,
Johan Versele, Gent

Astrid Kessler 10/11/08
ich bin Sängerin und sah gestern "Anatol" in der Schaubühne: ich fand es wundervoll, wie Sie die italienische Oper in ihr Stück eingebaut haben. Als wäre es eine völlig natürliche und notwendige Ausdrucksweise. Vielen Dank!

06/07/08
THANK you for that wonderful Othello in Copenhagen July 5th.I was awakened by superacting and indeed all your musicality;)))))

juffer publiek 10/06/08
Luk, "Molière" in Amsterdam was gewoonweg verpletterend mooi.

Weronika, Warsaw 21/04/08
I saw "Penthesilea" in Berlin and I am absolutely stunned. Thank you.

Judit Csanadi 16/04/08
With all the students and profs we have seen 7 theatre-performances during our week in Berlin :
DT-Hamletmaschine; DT-Hamlet; Volksb.-Der Tod…; Volksb.- Ivanov; Berliner Ens.- III. Richard; Schaub.- Penthesilea; Schaub.-Gezeiten(this performance were seen by only 7 person from the group…)

At the end we made a survey about the best performance, the best directing, the best actor, the best actress, the best stagedesign, the best costume, the best lighting, the best dramaturgie and the best music.

The students and profs gave the BEST PERFORMANCE, BEST DIRECTING, BEST ACTRESSE, BEST LIGHTING and BEST MUSIC PRISE to your Penthesileia.!!!
Please give this congratulation to your collegues.

Any time you come to Budapest you are very velcome!


Judit Csanadi, DLA,dr. habil.
head of the scenography departement
Hungarian University of Fine Arts
stagedesigner www.juditcsanadi.blogspot.com

berlin, Johannes 06/03/08
Ich habe heute Abend deine Penthesilea in der Voraufführung gesehen und
ich danke für diesen Abend. Nicht nur, dass Du mit der Besetzung auf den Punkt genau gesetzt hast. Katharina: sie ist es und in ihrem jungen Körper, der sie als "Königin" viel zu früh dahin gebracht hat, eine Königin zu sein, kann sie, die gerade erst lernt, was Liebe heissen könnte, naturgemäss am Ende den erdachten Tod nicht herbeiführen, sondern wie in einem verrosteten Zahnrad stecken bleiben. Die revolutionäre Idee Kleists, dass ein Mensch durch den reinen Gedanken seinen eigenen Tod herbeiführt, dass habe ich immer als genial empfunden, aber noch genialer, weil trauriger, ist es, dass der Mensch den Gedanken, der ihn zum realen Tode führt nicht ganz zu Ende denken kann.
Das Weiterlebenmüssen, das ist die gebrechliche Welt...
Und diese gebrechliche Welt ist regiert von zwei Geschlechtern, die im Krieg sind.
Der Versuch der Männer, am Anfang das Holz in Bewegung zu bezwingen, es verhackt aber, zeigt auch auf so leichte Weise die absolute Schwäche des männlichen Geschlechts.
Die Männer, weiter rastlos, Getriebene, sind dann nicht mehr Krieger, der Blick ist eine Innenschau von Menschen, die mit Furcht und Staunen vor einem anderen Geschlecht stehen. Und hier wird ein Achill gezeigt, der auch als Führer nur funktionieren muss, kein Mann, der auf sein Recht besteht, die Frau nach Phtya heimzuführen. Vielmehr ein junger Liebender, der die Nähe zu seiner Liebe sucht, für den die Entscheidung schon lange gefallen ist, dass er sich der Frau unterwirft und es nicht aus Koketterie betreibt. Allein von den Mitkriegern wird er abgehalten. Gegen diesen wirklich sehnsüchtig Suchenden wirkt der Achill von Kleist wie ein Macho.
Ich meine, in Rafael hast Du einen wundervollen Gegenspieler gefunden.
So werden diese beiden Liebenden Opfer von Systemen, in denen sie sich aber autonom bewegen.
Systeme des Inneren, der Krämpfe und Kämpfe des Körpers, der Krieg in sich selbst, ob man lieben und empfinden kann oder nicht.
Das Ganze in einem überdimensionalen Überwachungsraum, der jedes Geräusch erfasst, der gleichzeitig steril ist und durch Tonverstärkung grosse Annäherung, ja Zärtlichkeit erlaubt.


13/01/08
Ich habe die Vorstellung "Tod eines Handlungsreisenden" in Budapest(Bárka Fesztivál) gesehen. Es war ein unvergessbares Erlebnis. Die "Tod" war sehr faszinierend. Vielen herzlichen Dank für dieses grossartigen Erlebnis!!! AB

pedro sepulveda 22/11/07
your work is amazing

Alfredo/Buenos Aires 07/05/06
Hi,I had the honor to see your place "Tio Vania" in the 5th Buenos Aires Theatre Festival. I just want to thank you that moment. It was one of the most beatiful moments in my relationship with the theatre.
I`m having clases of acting, directing and dramatic writte, and I hope to be lucky and work with people like you. regards,AS

Elfriede Jelinek 25/05
Habs mir im TV angeschaut, den Othello, grossartig,genial! Muss ihn mir sofort anschauen, wenn ich in Mnchen bin (nach meiner Wiener Premiere) Aber warum schickt euch die FAZ schon wieder diese unglaublich dumme Renate Schostack? Das kann doch nicht wahr sein! Die hat ja wirklich nicht einmal das Simpelste kapiert. Die Frau hat ja ein Brett vorm Kopf. Wie ist denn sowas zu erklären? Jedenfalls möchte ich am liebsten sofort zu übersetzen aufhören, nachdem ich das gesehen habe. Wirklich unglaublich stark, auch die regie, überhaupt alles.
Glückwunsch! Alles Liebe von Elfriede.
--
Stets das Ihre:
~..~---- 9
(oo)_____/
WWWW
~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.elfriedejelinek.com

Galin Stoev 21/05
I am the theatre director from Bulgaria, who asked you for the video of King Lear project in Toneelhuis.
Apart of my professional interest towards this project, I am in my
preparation process for doing Lear in Bulgaria. I wanted to express my
appreciation about what your theatre does. I believe that this kind of
theatre houses should exist in order to question constantly their own
strategies of revitalization. And I think that Toneelhuis is a brilliant
example of a divers and challenging work that could be produced in big
structures.
I wish you courage and fun for your future work.

Galin Stoev
National Theatre"Ivan Vazov"
Levski str.5
1000-Sofia, Bulgaria

19/05
danke für diesen OTHELLO, lieber sehr genossener luc perceval!
Sie und Ihre wunderbare truppe haben mir am SA via 3SAT meinen glauben ans theater zurckgegeben - ich war selten so hingerissen, noch dazu vor der glotze, das heisst was SPANNENDER hat Shakespeare noch keiner ins jetzt & heute katapultiert ein genialer brückenschlag. alle komplimente, monsieur!
ich steiger mal: tolle schauspieler (am besten jago), sensationelles ambiente (musik/sound praktisch als bühne - sowas sah ich noch nie sagenhaft, wie der mensch am flügel das drama lenkte + mit stimme + spiel die bilder schuf in denen die schauspieler den ollen shakespeare zum leben erweckten) IHR part dabei ist der grösste, denn Sie inszenierten das schwere (den klassiker) so federleicht, dass einem vor staunen der mund offenblieb (und leichtigkeit erzeugen ist das allerschwerste) ich lese, die deppen haben gebuht. wegen der "fäkalsprache", oder überhaupt. in jedem männerclub, ob in sport, geschäft oder komiss ist das die REALSPRACHE ich denke, shakespeares augen haben im grab dabei vor begeisterung geleuchtet ich danke Ihnen, dass + wie sie die (höchst einfachen) mittel des theaters
genützt haben, um LEBEN, WIRKLICHKEIT, EWIGKEIT zu erzeugen ich sagte am fensehen den satz: das ist besser als im theater...!
davon werde ich mich freilich vor ort berzeugen...
grinsen über den pöbel, monsieur. das war, das ist grosse kunst, was Sie hier ablieferten. nochmals alle komplimente (an alle) + Ihnen + allen herzlichen dank für 2 sternstunden...!

Jef Cas 18/11/04
Beste Luk, Donderdagavond, Wapenstilstand in den Bourla. Jij links boven, ik er schuin onder. Driekwart van de tijd heb ik zitten janken. Vele malen doden en gedood worden. Gelukkig en steeds opnieuw energie pikken van de scène en ze in eigen koppige vezels kerven om door te gaan, om te bouwen en terug af te breken. Met lachspieren als glijmiddel. Eén kwart ergernis en plaatsvervangende schaamte voor het klootjesvolk naast, onder, boven. Ze zitten echt overal. ?Is er geen pauze? ?t Is hier warm. Voor jou straks een Leffe??? Niet toevallig Blond of Bruin. Even kort bijpraten.Gearrengeerd verwekt uit zaad en ei vanuit nederzettingen uit de Noorder Kempen, geboren in cremerie Leon tussen de twee Torens in het gezegende Expojaar. Van liefde tussen die twee was belange geen sprake. Kleutertijd gekleurd door de Bulten van de Lepelstraat (één van eerste liederen van Wannes VDV) in de Parochie van Miserie, bewierookt met de geur van ?t fritkot Bij Maria (naast de Neus), overstemd door wekelijks getier bij ?t aflappen na te veel gezopen. Via verbeelding ontmaagd door de Lach (één van de eerste Vlaamsche bloottijdschriften) op de Bredabaan - hoekje Oude Barreellei in Merksem. Gazetten, sigaretten en gelukkig veel letters. Fantastische passen gegeven aan een zeer goede, maar niet goed genoeg, linksbuiten in ?t Kleuterpark, naast ?t Zwembad of op de speelplaats van Eduardus. Veel te laat mee op de fiets gesprongen naar RAFC. Verplichte padvinder, zelf gekozen volksdanser en doedelzakker. Gedraineerd naar de technische handelsschool zodat je op je 18e kan boekhouden. Ongeveer 30 jaar geleden, de volgende discrete moord op het verleden en een ontdekking van opnieuw. Na Mowgli op het Astridplein en de tovenaar van Oz in de Roma met de scouts, geheel alleen tussen onbekend parfun, op de goedkoopste plaats, Luc Philips in zijn dood van een handelsreiziger. Wij zaten daar. Alleen. Ik in elk geval. Naar de KNS gaan, daar sprak je thuis en op de handelsschool niet over. Zeker niet over dode handelreizigers. Nu wel. Dus lijkt ook voor mij een deel van de cirkel afgerond.Het moorden en ontdekken gaat door. Neen, ik zou me niet gaan krom werken voor ?t Geld van de jaren zestig. Neen, ik zou niet gedegradeerd worden tot hoeveknecht, tot onderkruiperige crème glace venter - stinkende fritkoter of gazettenboer. Of tot kuisman bij ?De Frut?, om te eindigen als nachtwaker en drager van lijkkisten bij de buren van Jean Veyt zoals mijn vader.Ik droomde van werken met en voor mensen. Ik zocht lucht en vrouwen. Even nog naar 'tTrefpunt en dan snel weg uit Merksem en Schoten. Tien jaar na mei ?68, in de sociale sector gingen we slapen met ?De schaamte voorbij?? van Anja Meulenbelt. We ontwaakten met een houten kop van Van Uytsel en met Foudraines ?Wie is van Hout?. Come On Janis Joplin, en Crosby-Still & Nash waren nog niet déjà vue. Alles tegen 200 per uur. Met Geeraets' Grangreen, maar vooral met zijn Mutombo, trok ik verder op avontuur naar Afrika. Door de adembenemende Sahara en Sahel, richting Buta, Bunia en Butembo. Wij klopten Lieve Joris? ?Terug naar Congo?? met afstand. Vaders, moeders, kinders gingen dood voor mijn ogen. Simba en Tembo bier, paters en nonnen en ongelofelijk veel zwarte joie de vivre zorgen voor noodzakelijk eelt en evenwicht. Ouderlijk gereutel op de kneuterige Deuzeld bereikte een hoogtepunt. Hartstilstanden en ?jij maakt ons kapot? werden in scene gezet. Zij en ik, de bomen in, en d'er terug uit. Logisch, elk volgens eigen pad naar een eigen brug. We kijken en roepen nog wel eens naar de overkant. Ik werk jaren gedreven in de buurt opbouw van ?t Zuid, in de inburgeringssector, in de armoedebestrijding, in de bijzonder jeugdzorg, in de sportsector. Overal miserie (pfffff) Café Binnen en Buiten wordt Entrepot Du Congo en ?t Zuid wordt te duur met te veel streken. Samen met mijn muze en ega laveren we verder en onder ?t zelfde dak. De TV maakt lawaai en ze geeft me koffie en twee spruiten en ik aan haar. We geven onszelf antistoffen om eigen kinders niet te veel te vermoorden. We maken onszelf hopelijk niets wijs en regelmatig een kopje kleiner. In onderling overleg en ongeveer om de beurt. Of ik verberg me. Uit de wind een groepje opzoekend in een marathon of in ?t wiel op de flanken van de Ventoux. Of we gaan eens naar ?t theater. We trekken ons plan.Luk, merci voor jou voorlopig laatste stuk hier! Ik krijg het stilaan op een rij. Ook mijn dank aan de Heer en Mevrouw De Pauw - De Bal en kinderen. Schitterend!Ik bots nog wel eens tegen je aan (of jij tegen mij) in een andere (fantastische!!) oorlog, of in de hemel. Liefst in ?t gezelschap van enkele Duvels. Het ga je goed in Berlin. Hopelijk met minder en ander klootjesvolk.Jef Cas (Jozef in gemeenschappelijke lagere schooltijd)

from Rita with love 08/07/04
Best Luk,Ik heb jou niet persoonlijk gesproken na de première zondag en aangezieniedereen op dergelijke gelegenheden jouw aanwezigheid opzoekt, heb ik jou maar jouw rust gelaten.De opvoering en jouw interpretatie hebben mij heel veel plezier gedaan. Voor mij was het een bijzonder moment omdat de cirkel België-Stuttgart-België zich sloot. Vlak na mijn thesis ben ik daar naar toe getrokken en daar eindigt het nu weer met Tristan en Isolde.Jouw keuze voor Brangäne en Marke vond ik héél spits. Ik had mij alafgevraagd welke keuzes überhaupt mogelijk zijn in opera's waar alles opvoorhand vastligt in het libretto en in de regie-aanwijzingen en ernauwelijks ruimte is voor een persoonlijke interpretatie. Veel kwam weernaar boven tijdens het kijken, de Alba-traditie, de dag-nacht tegenstelling,leven en dood, lust en lijden... Ook jouw keuze voor de nevenstelling vantekst en muziek vond ik bijzonder want ze gaan echt wel hand in hand. En wat de doodsangst betreft, die vond ik vooral erg aanwezig bij Brangäne, zij die alles ziet aankomen.Ook de keuzes van Annette en Mark vond ik interessant. En dat het opgeblazen publiek van Schwabenland meckert, vind ik geen probleem. Die zijn enkel baas op hun marmeren zeebrapaden in Sindelfingen en omstreken (de superrijke buitenwijken van de stad in de periferie van het Mercedes Benz imperium). En als ik jou dan daar zie staan in jouw jeans met jouw hoed op jouw hoofd op de Bühne, dan ben ik apetrots dat ik in Het Toneelhuis ben en jouw werk kan zien.De boom in met de Schwaben! Leve Brangäne!Rita

andreas grothgar 29/06/04
broertje,viel glück mit wagner und schöne endproben,probe gerade in hannover und hab gestern kirschgarten gesehen,respekt!,mein lieber,mit wenig ganz viel,wundervolle räume in kopf und herz-JA!!
.and fuck the french,fuck oliver kahn,francesco totti forever ,wer sagt da was gegen lamas,wo bleibt der tierschutz? ciao,A.

18/12/03
LP an der BS...und hoffentlich noch viele tolle Inszenierungen mit dem großartigen Charakterdarsteller Thomas Thieme.
"Schlachten" in Hamburg gesehen-Othello in München...traumhaft.
Beste Grüße aus Wien

Lp 28/11/03
Dear Brano,I can't remember the discussion at the Goethe institute about the end of OTHELLO exactly, but you are right; he is breathing and she is death, his last words are: 'es ist vorbei, vorbei, vorbei'. The dream/nightmare is over.Thank you for your kind words.Lp.

Brano Mazuch 25/11/03
Hallo Luk,

habe im Prag "Othello" gesehen. Danke vielmals!!! Nach "Schlachten" vor drei Jahren habe ich schon eine Dosis von dieser Art gebraucht. Akustik war scheisslich, schade, sowieso versuchte ich mich an die neue, lebendige und in vielen Richtungen aktuelle Übersetzung sich zu konzentrieren. Da muss ich aber sagen, dass ich das Ende ganz anders verstanden habe als es mir bei dem Talkshow mit Euch allen im Prager Goethe Institut gesagt wurde. Also für mich haben Othello und Desdemona gar nicht beide gestorben oder am Leben geblieben. Othello hat Desdemona im letzter Szene mit seinem dicken riesigen Körper erstickt, Atem, das ich dann gehört habe, war nur Othellos Atem, und nur Othellos Brüste haben sich für mich bewegt, ja, das habe ich aus der zwanzigsten Reihe gesehen, und das wars.
Viel Glück, Luk, im Schaubühne!!

Brano.M@seznam.cz